Thursday, May 21, 2009

Nak beli stroller apa yek?

Jumpa kawan lama mama doyee yang tengah pregnent. Dia mengeluh sebab tak tau nak pilih stroller yang mana satu untuk baby dia. Memandangkan mama doyee ni ibu terlatih (kononnya) anak 2 lah katakan so mama doyee bagilah tip yang agak bernas.

Mama Doyee berkongsilah dengan bakal-bakal ibu di luar sana stroller mana yang patut dipilih. Ini bukan ruangan bebayar, maka mama doyee TIDAK mendapat sebarang keuntungan daripada 'mempromote' stroller ini ya. Ini bedasarkan pengalaman dan penyesalan yang mama doyee dan papa ahfit alami sebelum ini. Jadi untuk mengurangkan risiko bakal mummy kerugian, terkial2, selain space kat kereta tak cukup, ikutlah nasihat ini ya puan-puan.


Cantik kan stroller ni? Sesuai untuk baby, nampak comfortable, selain agak sporty. Papa -papa mudah tertarik kat stroller ni. Mesti punya. Tetapi... perhatikan tayar dia yang sedikit besar, dan handle untuk pegang yang melengkung. Mummy mesti tak boleh sangkut hand bag time emergency nak tukar nappy kat baby room. Mesti tension punyer. Memang ada ruangan untuk simpan barang kat bawah, tapi agak limited.

Aha! Bagi yang minat colour yellow wau memang cantik! Tengok tayar dia betul2 yang. Stroller macam ni kebanyakannya tak boleh dilipat terus kecuali papa yang sasa terpaksa bukak dulu tayar yang besar gedabak tu baru bole masuk kereta! Mau masa tu papa yang sasa tak ada, terpaksalah mummy yang jelita control ayu bukak tayar tu, tak ke menyusahkan namanya. Jangan beli yang ini ya.

Yang ni lebih kurang sama dengan yang yellow tu. Selesa untuk baby memang tapi mummy yang seksa. Jangan main-main, kawan papa ada yang bawak Toyota Wish pun mengeluh stroller jenis ni tak muat nak masuk. Renung-renungkanlah.


Aha! Ramai sangat parent yang muda-muda bawak stroller ni. Memang canggih giler. Parent yang bawak pun 'semengah' semacam. Tak tau seksa dia nak lipat. Kalau nak cepat mau keluar sumpah seranah ni. Canggih tak semestinya menyenangkan. Kalau yang banyak travel, macam mama doyee yang kena bawak anak at least sekali setahun balik kampungku nun di Sarawak sana, yang tiada pilihan kena naik flight juga, stroller ni i confirm tak di benarkan dibawak naik pesawat. Kecuali masuk cargo.



Aha. bagi mama doyee inilah stroller pilihan yang tepat! Perhatikan tayar dia, kecil dan senang nak dilipat. Serius cakap lipat stroller ni dalam masa 5 second dah boleh. Tayar yang kecil menyebabkan stroller ni boleh dilipat seperti payung dan ianya muat kat mana-mana jenis kereta. Jangan risau mesti boleh dibawa kemana-mana. Selain tu stroller ni boleh bawak masuk flight, boleh di sandang ke bahu, ringan . Kalau papa sasa tak ada mummy still boleh control ayu dengan stroller ni. Tak ada masalah. Handle bole sangkut2 barang apa yang patut, pastu ada tempat simpan barang kat bawah.
Actually model ni untuk baby yang dah besar sikit, tapi untuk new born agak tak sesuai. Pecayalah, kalau beli yang untuk new born yang boleh muat baby sahaja dah tentu-tentu pakai sampai 2-3 bulan jer. Pastu tak bole pakai kan ke membazir? Harga dahlah mahal. Lebih baik beli jenis macam ni, tapi jangan bagi new born pakai dulu (yelah takkanlah merah lagi budak tu dah di bawa shopping mopping. Agak2lah. Lepas umur 3 bulan, gerenti bole pakai, just tambah padding kat kerusi dia bagi kepala baby tak teleng.
Stroller apa ni ? Model kat atas ni maclaren trumph, bole didapati di mana2 baby store etc mothercare, isetan (bahagian baby). Anda pasti berpuas hati. Jangan beli yang bulky, cantik dipandang, tapi menyusahkan. Tak payah nak bepesen sangat dengan stroller ni, yang penting baby, anak selesa, mak, pak senang. Itulah tip kita hari ini ya puan-puan.




3 comments:

M. Missy said...

walahei...macam mana aku nak menjemput diri aku sendiri masuk sini ah?

KD said...

nanti time aku plak hang nak beli yg mana utk aku? :-)

Mama Doyee said...

Lut, aku jemput kau masuk sekarang. Sorry aku add blog kau kat guchimas blog.

KD- yang,aku tak kisah, cepat sikit buat baby tu. Bila lagi tuuuu???